
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Mlađan Dinkić, predsednik Ujedinjenih regiona Srbije, optužio je dnevni list „Kurir“ da ga 

uređuju funkcioneri Demokratske stranke - Dušan Petrović i Slobodan Homen. Redakcija ovog 

lista objavila je i da je Dinkić vlasniku lista, Aleksandru Rodiću, tokom noći između 7. i 8. juna, 

poslao SMS poruku koju je Rodić shvatio kao pretnju, da će proći kao i njegov otac Radisav Rodić. 

Radisav Rodić proveo je gotovo dve godine u pritvoru, po optužbi za zloupotrebu službenog 

položaja, pre nego što je sa tužilaštvom postigao sporazum o priznanju krivice. Sve ovo dogodilo 

se nakon što je „Kurir“ objavio da je austrijsko tužilaštvo za borbu protiv korupcije pokrenulo 

istragu protiv biznismena Martina Šlafa zbog kupovine udela u srpskom mobilnom operatoru 

„Mobtel“, te da proverava i kako je Šlafu isplaćeno 357,9 miliona evra, na osnovu ugovora koji je 

potpisao Mlađan Dinkić, u to vreme ministar finansija u Vladi Republike Srbije. „Kurir“ je u istom 

tekstu preneo i izjavu jednog domaćeg sagovornika koji tvrdi da je postojao osnov da Srbija Šlafu 

uskrati isplatu novca na ime udela u mobilnom operatoru koji je kasnije prodat norveškom 

„Telenoru“. 

 

U Zakonu o javnom informisanju propisano je da niko ne sme, ni na posredan način, da 

ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim drugim načinom podesnim da ograniči 

slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Istim Zakonom propisano je i da niko ne sme da 

vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Mlađan Dinkić je bivši guverner Narodne banke Srbije – od 2000 do 2003. 

godine, bivši ministar finansija u Vladi Republike Srbije – od 2004. do 2006. godine, kao i 

ministar ekonomije i regionalnog razvoja i potpredsednik Vlade Republike Srbije – od 2007. do 

2011. godine. On je i narodni poslanik u nedavno konstituisanoj Narodnoj skupštini Republike 

Srbije.  

 

Tekst objavljen u „Kuriru“ kreće od, po svemu sudeći nesporne informacije, da se u Austriji vodi 

istraga protiv biznismena Martina Šlafa u vezi sa kupovinom udela u srpskom mobilnom 

operatoru „Mobtelu“. Suvlasnici „Mobtela“, država Srbija sa 49% i srpski biznismen Bogoljub 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

Karić sa 51% vlasništva, bili su u arbitražnom sporu u kome je država pokušavala da dokaže da 

je njen vlasnički udeo zapravo veći. Karić je 2005. godine Šlafu prodao svoju rusku kompaniju 

koja je bila vlasnik udela u „Mobtelu“. Država je „Mobtelu“ iste godine oduzela licencu za 

mobilnu telefoniju i otkupila od banaka potraživanja koje su imala prema „Mobtelu“, te zatim ta 

potraživanja konvertovala u ulog u kompaniji, čime je kreirana situacija u kojoj je država postala 

suvlasnik sa 70%, umesto dotadašnjih 49% akcija. „Mobtel“ je nakon toga prodat na tenderu 

norveškom „Telenoru“ za oko milijardu i po evra, od čega je Šlafu isplaćeno 30% na ime 

njegovog udela u kompaniji. „Kurir“ u svom tekstu tvrdi da je Dinkić, kao ministar finansija, imao 

osnov da Šlafu ne isplati deo prodajne cene „Mobtela“ dobijene od Norvežana. „Kurir“ ovu 

tvrdnju potkrepljuje izjavom svog izvora, penzionera iz Beograda, koga predstavlja kao 

„stručnjaka za telekomunikacije“, da Karićeva kompanija koju je Šlaf kupio, zapravo nije ni 

postojala, odnosno da nije bila upisana u registar u Rusiji.  

 

U skladu sa praksom Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10. Еvrоpskе kоnvеnciје 

zа zаštitu lјudskih prаvа i оsnоvnih slоbоdа, građenom u odlukama kao što je presuda u slučaju 

Lingens protiv Austrije od 8. jula 1986, § 42, ili Oberschlick protiv Austrije (br.2) od 1. jula 1997. 

godine, § 29, ili Lopes Gomes da Silva protiv Portugala, od 28. septembra 2000. godine § 30, 

„granice prihvatljive kritike šire su kada je reč o političaru kao takvom, nego kada je reč o 

privatnom licu“. Političar, kako se izričito navodi u citiranoj presudi Lopes Gomes da Silva protiv 

Portugala, svakako ima pravo da mu se reputacija štiti, čak i kada ne istupa privatno, ali zahtevi 

te zaštite moraju se ceniti u kontekstu interesa otvorene diskusije o političkim pitanjima, sve 

uzimajući u obzir da se izuzeci po kojima se sloboda izražavanja može ograničiti, moraju 

tumačiti usko. 

 

Eventualne neosnovane isplate Šlafu, iz novca koji bi inače ostao u državnom budžetu, jesu stvar 

od javnog interesa o kojoj mediji imaju pravo da informacije, ideje i mišljenja objavljuju 

slobodno, bez optužbi i dvosmislenih SMS poruka koje mogu biti protumačene i kao pretnja. 

Pitanje koje ostaje otvoreno jeste da li je „Kurir“ poklonio preveliku veru izvoru koji ne mora 

nužno da bude kredibilan, kao i kako manjakavosti koje se tiču registracije kompanije koja je 

svojevremeno bila vlasnik u „Mobtelu“, nisu otkrili, ni pravni savetnici Martina Šlafa, pre nego 

što je on tu kompaniju kupio od Karića, ni država Srbija, kada je ušla u arbitražni spor s tom 

kompanijom oko visine svog vlasničkog udela, te na kraju ni pravni savetnici „Telenora“, kao 

kupca na tenderu, niti još desetak međunarodnih telekomunikacionih kompanija koje su bile 

zainteresovane za istu kupovinu i koje su 2006. godine otkupile tendersku dokumentaciju i 

proučavale dokumentaciju vezanu za ovu transakciju, kada je „Mobtel“ privatizovan. Ovakvi 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

nedostaci teksta koje je „Kurir“ objavio, ne opravdavaju, naravno, napade na njih. Tenzija 

izazvana krajnje neprimerenom reakcijom na sporni članak, donekle je popustila nakon 

objavljivanja autorskog teksta Mlađana Dinkića u dnevnom listu „Danas“, 11. juna, u kome bivši 

ministar finansija, mnogo smirenijim tonom, iznosi svoju verziju događaja koji su pratili 

privatizaciju „Mobtela“. Stranka Ujedinjeni regioni Srbije, čiji je predsednik Mlađan Dinkić, 

saopštila je sredinom juna da „Kurir“ nije, na način predviđen Zakonom o javnom informisanju, 

objavio njihov odgovor na informacije iz spornog teksta objavljenog u tom listu 8. juna. U tom 

saopštenju se posebno insistira na načelu jednakosti informacije i odgovora, koje podrazumeva 

da se odgovor objavljuje na istoj strani i sa istom opremom kao što je bila objavljena i 

informacija na koju se odgovara. Zakonom je za neobjavljivanje ili neuredno objavljivanje 

odgovora predviđena sudska zaštita u hitnom postupku. Do momenta zaključenja ovog izveštaja 

ne raspolažemo informacijama o tome da su Ujedinjeni regioni, ili Mlađan Dinkić, sudskim 

putem zatražili objavljivanje odgovora. Na on-line portalu sudova Srbije postoji, međutim, 

podatak da je Mlađan Dinkić, 20. juna ove godine, protiv „Kurira“ i urednika, Saše Milovanovića, 

podneo tužbu za naknadu štete, kojom potražuje 990.000,00 dinara. 

 

1.2. U centru Novog Sada, 22. juna uveče, poliven je benzinom i zapaljen automobil novinarke 

dnevnog lista „Kurir“, Zоricе Rаdulоvić. „Kurir“ je preneo, pozivajući se na saznanja policije, da 

su u napadu učestvovale tri osobe. Jedna je benzinom iz kantice polila automobil, druga ga je 

zapalila, dok ih je treća čekala u kolima kojima su se dovezli. „Kurir“, takođe tvrdi, da policija 

veruje da su napadači ceo dan pratili novinarku i čekali pravi trenutak da joj neopaženo zapale 

automobil. Sve se dešavalo oko 23.20 sati uveče, na parkingu ispred zgrade u kojoj novinarka 

živi. Zоrica Rаdulоvić je samo nekoliko minuta ranije izašla iz automobila i ušla u zgradu. 

Novinarska udruženja zatražila su hitnо rаsvеtlјаvаnje svih okolnosti ovog slučaja, otkrivanje i 

kažnjavanje počinilaca i nalogodavaca. 

 

Iz opisa događaja koji su mediji preneli, nije najjasnije šta bi mogao biti motiv napada na Zоricu 

Rаdulоvić, odnosno njenu imovinu. Do rasvetljavanja svih okolnosti ovog slučaja, sumnja logično 

pada na one koji su imali razloga da budu nezadovoljni pisanjem „Kurira“, odnosno konkretne 

novinarke.  Shodno važećim propisima, niko ne sme, ni posredno, da ograničava slobodu javnog 

informisanja, ni na jedan način podesan da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja, pa tako ni uništavanjem imovine novinara. Odgovorni za paljenje automobila 

novinarke mogli bi u konkretnom slučaju da odgovaraju za uništenje i oštećenje tuđe stvari, ali i 

za izazivanje opšte opasnosti, imajući u vidu da je automobil ne samo zapaljen, već i da se to 

desilo u centru grada, na parkingu ispred stambene zgrade, a kako su mediji preneli i u 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

neposrednoj blizini nekih javnih objekata, gde je eksplozija izazvana požarom mogla da izazove 

opasnost za živote ljudi ili za imovinu većeg obima. Krivičnim zakonikom su, zavisno od 

vrednosti uništene imovine, za uništenje i oštećenje tuđe stvari, predviđene kazne i do pet 

godina zatvora, a za izazivanje opšte opasnosti, u slučaju da je opasnost izazvana na mestu gde je 

okupljen veći broj ljudi, od jedne do osam godina zatvora i novčana kazna. 

 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Novinar dnevnog lista „Danas“, Boban Karović, saslušan je u policiji u postupku po prijavi  

dr Drаgаna Аrsića, bivšeg dirеktоra Zdravstvenog centra  „Studеnicа“ u Krаlјеvu. Ovaj list piše da 

je Аrsić krivičnu prijavu protiv Karovića podneo zbоg širеnjа lаžnih vеsti, a povodom teksta 

„Еvrоpski prоsеk ili lоš rаstvоr“, objavljenog 1. novembra prošle godine. Novinar u spornom 

tekstu istražuje podatke o broju umrlih pаciјеnаtа оdеlјеnja za hеmоdiјаlizu u Zdravstvenom 

centru  „Studеnicа“, u kontekstu odluke direktora te ustanove, da umesto rastvora za dijalizu, 

koji su ranije nabavljani preko Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, nabavlja druge 

rastvore preko privatne firme. U tekstu se ukazuje da je, prema podacima kraljevačkog Zavoda 

za javno zdravlje, dobijenim po zahtevu za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, 

pri približnо istоm brојu pаciјеnаtа, brој umrlih sа četvoro 2008. godine, odnosno šestoro 2009. 

godine, u 2010. godini došao do 22 pаciјеntа, dok je u prvoj polovini 2011. godine umrlо njih 11. 

U tekstu se citira i saopštenje i podaci samog Zdravstvenog centra  „Studеnicа“, shodno kojima je 

u Еvrоpi smrtnоst pаciјеnаtа nа hеmоdiјаlizi 15,6 pоstо, а u Аmеrici 21,7%, dok se u 

krаlјеvаčkој zdrаvstvеnој ustanovi, u čitavom posmatranom periodu, taj broj kretao u rasponu 

od 13,9 do 17,05%. „Danas“ tvrdi da je redakcija, nakon objavljivanja spornog teksta, došla i do 

treće liste sa brојem diјаlizirаnih i umrlih pаciјеnаtа, sadržane u izveštaju Ministarstva zdravlja, 

te da se pоdаci u toj listi bitnо rаzlikuјu оd pоdаtаkа sа prеthоdnе dvе liste. U izveštaju 

Ministarstva zdravlja iz 2011. godine, kako ga citira „Danas“, navodi se da je nakon odluke 

Zdravstvenog centra  „Studеnicа“, koja je doneta tokom 2009. godine, da samostalno, a ne preko 

Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, nabavlja rastvor za dijalizu, dоlаzilо dо čеšćih 

zаstоја u rаdu аpаrаtа zа diјаlizu, iz razloga što se kоncеntrоvаni rаstvоr niје u pоtpunоsti 

rаstvаrао u vоdi, pа su zаоstаli ‘kristаli’ dоvоdili dо zаpušаvаnjа filtеrа. Do zaključenja ovog 

izveštaja još nije poznato da li je nadležno tužilaštvo odlučilo da pokrene postupak protiv 

novinara. 

 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

Članom 343. Krivičnog zakonika predviđeno je da će se lice koje iznošenjem ili pronošenjem 

lažnih vesti ili tvrđenja izazove paniku, ili teže narušavanje javnog reda ili mira, ili osujeti ili 

značajnije omete sprovođenje odluka i mera državnih organa ili organizacija koje vrše javna 

ovlašćenja, kazniti zatvorom od tri meseca do tri godine i novčanom kaznom, a u slučaju kada se 

lažne vesti ili tvrđenja iznose na javnom skupu ili u medijima, zatvorom od šest meseci do pet 

godina. Iako sama okolnost da je neko podneo krivičnu prijavu i da policija po nalogu tužilaštva 

kome je prijava podneta prikuplja određene podatke, još uvek ne znači da će postupak zaista i 

biti pokrenut, sama činjenica da novinaru preti krivični progon, u situaciji u kojoj je izveštavao o 

stvari od nesumnjivog javnog interesa, pozivajući se na dokumente nadležnih organa, konkretno 

kraljevačkog Zavoda za javno zdravlje, dobijene po zahtevu za slobodan pristup informacijama 

od javnog značaja, predstavlja ozbiljan razlog za zabrinutost. Ovo tim pre što je sporni članak 

ozbiljan istraživački tekst, koji je čak bio u užem izboru za godišnju Nagradu za istraživačko 

novinarstvo Nezavisnog udruženja novinara Srbije. Isto krivično delo, doduše nešto drugačije 

formulisano, bilo je krajem devedesetih godina zloupotrebljavano u svrhu gušenja slobode 

štampe. Najpoznatiji je slučaj Nebojše Ristića, koji je 1999. godine, kao glavni i odgovorni 

urednik TV Soko iz Soko Banje, osuđen na godinu dana zatvora. U obrazloženju presude pisalo je 

da je kriv što je, kao glavni i odgovorni urednik stanice kojoj je uručeno rešenje Saveznog 

ministarstva za telekomunikacije o prekidu rada, na zgradi svog medija postavio plakat Radija 

„B92“ na kome je pisalo 'Free press - made in Serbia' sa slikom zatvorskih rešetki, kao znakom 

da u Srbiji ne postoji sloboda štampe, pa je isticanjem ovih plakata na javnom mestu, kako je 

zaključio sud, prenosio lažne tvrdnje da u Srbiji sloboda štampe ne postoji. Pokretanje postupka 

protiv Bobana Karovića predstavljalo bi znak povratka Srbije u vreme represije nad novinarima i 

medijima, za koje smo smatrali da je davno prošlo, i ozbiljan udar na slobodu izražavanja u Srbiji 

i pravo novinara da u pitanjima od nesumnjivog javnog značaja, slobodno istražuju pojave, 

prikupljaju informacije o njima, analiziraju ih i objavljuju.  

 

2.2. Prvi osnovni sud osudio je 13. juna, u ponovljenom postupku, Miloša Radisavljevića 

Kimija, jednog od vođa navijača fudbalskog kluba „Partizan“, na 16 meseci zatvora zbog 

ugrožavanja sigurnosti novinarke „B92“, Brankice Stanković. Suđenje je ponovoljeno pošto je 

Apelacioni sud, u postupku po žalbi, raniju presudu Prvog osnovnog suda, kojom je 

Radisavljeviću bila izrečena jedinstvena kazna od godinu i četiri meseca zatvora zbog 

ugrožavanja sigurnosti i nasilničkog ponašanja, potvrdio u delu koji se odnosio na nasilničko 

ponašanje, a ukinuo u delu koji se odnosio na ugrožavanje sigurnosti, našavši da je dokazano 

samo učešće Radisavljevića u vređanju novinarke, ali ne i pretnja smrću. Ovaj slučaj tiče se 

događaja sa fudbalske utakmice Partizan – Šahtjor 2009. godine, kada je sa južne tribine 

stadiona Brankici Stanković skandirano da je otrovna kao zmija, i da će proći kao ubijeni novinar 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

Slavko Ćuruvija. Grupa navijača, koju je predvodio Miloš Radisavljević Kimi, dobacivala je i na 

kraju probušila gumenu lutku, koja je predstavljala novinarku. Uvrede, pretnje i performans s 

lutkom, bio je odgovor na ranije emitovani serijal Insajdera „Nemoć države“, čiji je Brankica 

Stanković autor, a u kojem je otkriveno da je policija protiv vođa navijačkih grupa podnela više 

stotina krivičnih prijava, koje nikada nisu procesuirane. Brankica Stanković je od 2009. godine,  

na osnovu procene ugroženosti njene bezbednosti, koju su izvršile nadležne državne službe, pod 

dvadesetčetvoročasovnim policijskim obezbeđenjem. Ona je, kada je na ponovljenom suđenju 

saslušana kao oštećena, rekla da za nju skandiranje „proći ćeš kao Ćuruvija“ u prevodu može da 

znači samo jedno – „ubićemo te“, budući da je u Ćuruviju 1999. godine ispaljeno 17 metaka, a da 

ubice do danas nisu otkrivene. „Ne pridružujem se krivičnom gonjenju zato što ovo nije moj 

privatni problem, niti ja vodim privatni rat protiv bilo koga, ovo je problem države koja mora da 

zaštiti svakog pojedinca. Sud mora da preuzme odgovornost, jer od njihove odluke zavisi da li će 

u ovoj zemlji i dalje postojati sistem koji štiti huligane i kriminalce. Ovaj postupak inicirala je 

država odnosno tužilaštvo, a ne ja i ‘B92'“, naglasila je Stankovićeva. Ilija Dražić, advokat Miloša 

Radisavljevića, najavio je žalbu na presudu kojom je njegov branjenik dobio 16 meseci zatvora. 

On je u izjavi za medije kao važan detalj istakao to što je sporna lutka u rukama Radisavljevića 

bila svega 12 sekundi. Miloš Radisavljević tvrdio je na suđenju da je on prekinuo pevanje sporne 

pesme, a za ostale uvrede se izvinio. Inače, Radisavljević je nakon prve presude pobegao iz 

zemlje, a uhapšen je 21. februara u kafiću u centru Skoplja, u Makedoniji, nakon čega je 

isporučen srpskim vlastima.  

 

Slučaj Miloša Radisavljevića jedan je od više slučajeva koji se vode protiv članova i vođa 

navijačkih grupa povodom događaja koji su usledili nakon emitovanja istraživačkog serijala 

Insajder „Nemoć države“ na Televiziji „B92“ 2009. godine. U toj emisiji, Brankica Stanković i tim 

novinara „Insajdera“, na osnovu obimne dokumentacije prikupljene od policije, tužilaštva i 

sudova, bavili su se sudbinom brojnih krivičnih prijava koje je policija podnosila protiv vođa 

navijačkih grupa. Nakon emitovanja, usledila su uvredljiva skandiranja sa tribina na 

košarkaškim i fudbalskim utakmicama, kao i pretnje novinarki preko društvenih mreža na 

Internetu. Na fudbalskoj utakmici Partizan – Šahtjor, u decembru 2009. godine, uvredama sa 

tribina dodata je i pesma, kojom se Brankici Stanković preti da će proći kao ubijeni novinar 

Slavko Ćuruvija, kao i performans sa lutkom, koju su navijači simbolično gazili, šutirali, bacali i 

pokušavali da nabiju na šipke od ograde stadiona, sve u direktnom televizijskom prenosu. 

Brankica Stanković stavljena je zbog pretnji pod dvadesetčetvoročasovno policijsko 

obezbeđenje, pod kojim je već više od dve i po godine. Ono što je, međutim, izazvalo najveće 

kontroverze i ogorčenje novinarskih i medijskih udruženja, nisu toliko pitanja koja se tiču 

konkretne Radisavljevićeve odgovornosti, već dilema Apelacionog suda da li je pevanje pesme 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

kojom se novinarki poručuje da će biti ubijena, i gaženje i šutiranje lutke koja tu novinarku 

simbolično predstavlja, čime se pokazuje i mogući način na koji će biti ubijena, pretnja ili tek 

obična uvreda. U konkretnoj ponovljenoj presudi, Prvi osnovni sud u Beogradu ostao je pri 

shvatanju da ovo predstavlja pretnju, ali ostaje da se vidi kakve će odluke sudovi u postupcima 

za ovaj incident dalje donositi, pošto postupak protiv Radisavljevića nije jedini koji se tim 

povodom vodi. Situacija u kojoj jednu istu stvar sami novinari doživljavaju kao ozbiljnu pretnju i 

ograničavajući faktor u svom radu, a sudovi, jednom kao ozbiljnu pretnju, a drugi put tek kao 

običnu uvredu, predstavlja ozbiljnu pretnju po slobodu izražavanja i može uticati na dalji rast 

autocenzure u srpskim medijima.  

 

2.3. Televizija „B92“ saopštila je 20. juna da je primila presudu Apelacionog suda u Beogradu 

kojom je potvrđena ranija odluka Višeg suda u Beogradu, kojom je ova medijska kuća obavezana 

da zbog objavljivanja jednog policijskog saopštenja iz 2008. godine, plati licu koje se u tom 

saopštenju pominje, štetu u iznosu od 350.000 dinara. U saopštenju se navodi da se presudom 

nastavlja sa neprihvatljivom praksom srpskih sudova u sporovima koji se vode povodom 

prenošenja informacija iz dokumenata državnih organa, a posebno povodom prenošenja 

informacija iz policijskih saopštenja. Protestu „B92“ povodom ove presude, pridružila su se 

medijska i novinarska udruženja, kao i Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu 

pоdаtаkа о ličnоsti, Rоdоlјub Šаbić, koji je izjavio da smаtrа nеprihvаtlјivim dа nоvinаri ili mеdiјi 

kојi su kоrеktnо prеnеli sаdržinu sаоpštеnjа ili dоkumеnаtа оrgаnа vlаsti plаćајu kаznе ili 

naknade јеr su timе nаvоdnо pоvrеdili nеčiјu čаst ili uglеd.  

 

U konkretnom slučaju, radilo se o policijskom saopštenju broj 284/08 od 24.9.2008. godine, koje 

je i dan danas dostupno u arhivi saopštenja na Internet prezentaciji MUP-a Srbije, na stranici 

http://www.mup.gov.rs/domino/arh2008.nsf/24sep08mup. Prenoseći saopštenje, „B92“ je 

javio da je policija ušla u trag grupi za koju se osnovano sumnja da je pokušala da ubije V.M. iz 

Raške, te lišila slоbоdе Slаvišu М. (1973) iz Rаškе, Zdravka N. (1977) iz Nоvоg Pаzаrа i Drаgаna 

R. (1979) iz Krаlјеvа. Presuda je doneta po tužbi Zdravka Nićiforovića iz Novog Pazara, koji je u 

postupku tvrdio da su mu prenosom saopštenja povređeni čast i ugled, budući da je krivični 

postupak protiv njega kasnije pravosnažno obustavljen, a da su informacije navedene u 

saopštenju, da je od ranije poznat policiji kao izvršilac najtežih krivičnih dela, preprodaje 

narkotika, ubistva, i krađe vozila, netačne. Članom 82. Zakona o javnom informisanju predviđeno 

je da novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je osnivač javnog glasila, ne odgovaraju za 

štetu ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta, između ostalog, i iz dokumenta 

nadležnog državnog organa. Takođe, članom 74. Zakona o javnom informisanju predviđeno je 

http://www.mup.gov.rs/domino/arh2008.nsf/24sep08mup


          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jun 2012. 

 

 

da, ako je javno glasilo objavilo da je protiv određenog lica pokrenut krivični postupak, to lice 

ima pravo, kada se postupak okonča, da od odgovornog urednika zahteva da, bez naknade, 

objavi informaciju o pravosnažnom obustavljanju postupka, odbijanju optužbe, odnosno 

oslobađanju od optužbe. U konkretnom slučaju, Zdravko Nićiforović nije se obratio odgovornom 

uredniku TV „B92“ sa zahtevom da objavi informaciju da je krivični postupak protiv njega 

pravosnažno obustavljen. Ova presuda je tipična u smislu da se odnosi na pitanje po kome 

praksa srpskih sudova danas najviše odudara od onoga što predstavlja evropski standard 

slobode izražavanja. Naime, prаksa Еvrоpskоg sudа zа lјudskа prаvа u čitаvоm nizu prеsudа, 

kao što su Bladet Tromsø i Stensaas protiv Norveške od 20.5.1999. godine, ili Colombani protiv 

Francuske od 25.6.2002. godine, zаuzеlа је nеdvоsmislеnо stаnоvištе dа mеdiј i nоvinаri, аkо 

citirајu dоkumеnt nаdlеžnоg оrgаnа, štо МUP u оdnоsu nа kоnkrеtnu stvаr svаkаkо јеstе, nisu 

оbаvеzni dа prоvеrаvајu istinitоst klеvеtničkih i difаmnih citirаnih tvrdnji i nе оdgоvаrајu zа 

njihоvо оbјаvlјivаnjе. Kоnkrеtnо, u pаrаgrаfu 68 prеsudе u prеdmеtu Bladet Tromsø i Stensaas 

protiv Norveške, i pаrаgrаfu 65 prеsudе Colombani protiv Francuske, izričitо је nаvеdеnо dа 

mеdiјi mоrајu imаti prаvо dа sе, kаdа dоprinоsе dеbаti о stvаrimа оd оprаvdаnоg јаvnоg 

intеrеsа, pоuzdајu u sаdržај zvаničnih izvеštаја i sаоpštеnjа, bеz pоtrеbе, pа sаmim tim i bеz 

оbаvеzе, dа vršе nеzаvisnu prоvеru sаdržаја tаkvih zvаničnih izvеštаја i sаоpštеnjа. U svаkоm 

drugоm slučајu, zаklјučuје Еvrоpski sud zа lјudskа prаvа, vitаlnа ulоgа mеdiја, dа rаdе u 

intеrеsu јаvnоsti, bilа bi ugrоžеnа. Upravo oslanjajući se na ovakvu praksu, srpski Zakon o 

javnom informisanju predvideo je članom 82. odgovornost urednika, novinara i medija za štetu u 

ovakvim slučajevima. U praksi, međutim, srpski sudovi ovu odredbu često ignorišu, što presuda 

u ovom konkretnom slučaju potvrđuje. Posledica je, kako se navodi u saopštenju „B92“, da u 

Srbiji danas gotovo da nema medija koji makar jednom, a neki i više puta, nije plaćao štetu zbog 

prenošenja policijskih saopštenja, istih onih koja se, bez ikakve odgovornosti MUP-a, objavljuju i 

na zvaničnoj Internet prezentaciji tog Ministarstva. U saopštenju se dalje ukazuje i da ovakve 

presude ne mogu biti u interesu ni lica čija se imena navode u neistinitim ili nepotpunim 

policijskim saopštenjima, pošto njihov interes može biti jedino da satisfakciju dobiju od policije, 

ako je već policija pogrešila, a ne od medija koji su se u policiju pouzdali. Takođe, one ne mogu 

biti ni u interesu javnosti, pošto interes javnosti nije da se propusti policije prikrivaju 

sankcionisanjem medija koji samo prenesu saopštenje, a još manje da mediji prećutkuju šta 

policija radi, ne bi li tako smanjili rizik od plaćanja štete zbog nečega što policija nije odradila 

kako treba.  

 

 


